Veel organisaties zijn in de ban van ‘zelfsturende teams’. Mooie termen als ‘holacracy’, ‘the reïnvented organisation’ en ‘verantwoordelijkheden laag in de organisatie’ lijken veel op te leveren voor bedrijven. Zonder managers lijkt alles ineens veel beter: je bespaart niet alleen veel kosten, maar je stimuleert ook de samenwerking en de talenten van je medewerkers.
In theorie een mooie gedachte, maar de praktijk blijkt anders. Zo lopen bij Zappos de medewerkers bij bosjes weg, sinds de invoering van zelfsturing, zie dit artikel in de New York Times.
En ook bij andere organisaties is deze trend waarneembaar.
Naast medewerkers die weggaan blijkt uit onderzoek van Gallup dat er nog een groot risico ontstaat bij het invoeren van zelfsturende teams, namelijk dat de de bevlogenheid van medewerkers die blijven enorm daalt. Slechts 2% van de medewerkers voelt zich nog ‘engaged’ als zij geen aandacht krijgen van hun leidinggevende.
En met zo weinig betrokkenheid kan geen organisatie de oorlog winnen. Want voor een hoge productiviteit en winst heb je tevreden klanten nodig. En die krijg je door bevlogen en enthousiaste medewerkers.
The service-profit chain
Uit: Passie als verdienmodel, Yvonne 't Hart, 2014
Terwijl in de ‘bovenstroom’ het concept van zelfsturing heel logisch lijkt, wordt in deze nieuwe structuur geen rekening gehouden met de ‘onderstroom’: de gevoelens en behoeften van de medewerkers. En juist voor het managen van deze onderstroom is een goede teamleider onontbeerlijk. Medewerkers in organisaties willen graag van betekenis zijn en hebben daarbij behoefte aan:
Dit zijn precies de aspecten waar goede teamleiders waarde toevoegen.
Het is dus winstgevender om te investeren in het ontwikkelen van goede leiders, zodat zij de passie van hun medewerkers kunnen stimuleren, dan in het ‘wegsnijden’ van leidinggevenden uit de kosten. alinea
Opaallaan 1180
info@hart-talentontwikkeling.nl
06 46332482